În baza prevederilor art.16 din Legea nr. 544/2001, ECOAQUA S.A., prin purtătorul
de cuvânt, emite următorul comunicat de presă prin care răspunde articolului publicat
de site-ul online Ediția.ro, precum și unor persoane publice care au publicat mesaje pe
platforma de socializare Facebook cu privire la politica de facturare a cantităților de
apă din condominii la nivelul Operatorului Regional.
Dezmințim în totalitate informația publicată în spațiul online potrivit căreia „tariful a
crescut cu 40%”. La momentul emiterii prezentului comunicat de presă, în
conformitate cu Decizia Autorității Naționale de Reglementare Pentru Serviciile
Comunitare de Utilități Publice (A.N.R.S.C.) nr. 197/11.12.2023, prețul/tariful în
vigoare aprobat și practicat de Operator pentru serviciul de apă potabilă produsă,
transportată și distribuită este de 8,23 lei/mc, exclusiv T.V.A, iar cel pentru
canalizare/canalizare – epurare este de 7,44 lei/mc, exclusiv T.V.A..
Reamintim opiniei publice faptul că ECOAQUA S.A., conform actului constitutiv,
este o întreprindere publică apolitică, parte a infrastructurii critice la nivelul județelor
Călărași și Ialomița, care își desfășoară activitatea în mod independent de intervenția
factorului politic, strict în baza cadrului legal reprezentat de O.U.G. nr. 109/2011
privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, precum și a obligațiilor
contractuale asumate față de comunitate. Din acest motiv, condamnăm cu fermitate
această metodă de manipulare socială practicată de unele persoane care decid să
propage cu bună-știință informații eronate în spațiul public, menite să inducă în eroare
populația.
În ceea ce privește intențiile celor care se consideră fie „jurnaliști”, fie „politicieni”,
dar care subminează încrederea cetățenilor în sursele legitime de informare și
distorsionează percepția acestora asupra realității prin propagarea de informații
mincinoase, tocmai pentru a polariza societatea și pentru a capitaliza politic așa-zisa problemă a „prețului apei”, ori cea a modului de facturare a cantităților de apă livrate
către consumatori, considerăm că este necesar să aducem în atenția publică
următoarele informații:
1) În momentul de față, cu privire la articolele calomnioase aduse Operatorului
Regional de cotidianul online Ediția.ro, prin intermediul fostului angajat al
ECOAQUA S.A., Nițu Cătălin, menționăm că activitatea acestuia în cadrul
Operatorului în baza unui contract de muncă, dar și cea desfășurată în calitatea
de pretins jurnalist, fac obiectul mai multor plângeri penale pe care
întreprinderea publică le-a adresat instituțiilor competente.
2) Modalitatea de facturare a Operatorului Regional respectă prevederile
legislației în vigoare, urmând să subliniem faptul că, autorul articolului nu a
indicat nicio prevedere legală, hotărâre adoptată de autoritățile locale, decizie
emisă de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Ecoaqua Călărași sau de
către Consiliul de Administrație al Operatorului Regional din care să rezulte că
anterior datei publicării informațiilor nereale, că ar fi fost eliminat coeficientul
de repartiție al pierderilor.
3) Cu privire la creșterea facturilor, considerăm procentele indicate în articolul
publicat de către Ediția.ro, și preluate de anumiți oameni politici, ca fiind
stabilite arbitrar, fără a fi fundamentate printr-o metodologie de calcul.
Repartizarea diferențelor înregistrate de contorul de branșament și suma
repartitoarelor de costuri a fost efectuată conform Hotărârii de Consiliu Local
nr. 30 din anul 2010. Totodată, reamintim consumatorilor faptul că, în
conformitate cu prevederile contractului de furnizare/prestare a serviciului de
alimentare cu apă şi de canalizare, precum și art. 42 alin (5) din Legea nr.
51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice, determinarea
consumurilor/cantităților de utilități publice în vederea facturării se face
prin măsurare directă cu ajutorul sistemelor de măsurare-înregistrare a
consumurilor/cantităților de utilități furnizate/prestate montate pe
branșamentul care deservește fiecare utilizator individual sau colectiv, în
punctul de delimitare a instalațiilor (punctul de delimitare al rețelelor publice
în raport de cele interioare este contorul de branșament), În cazul condominiilor existente, separarea și individualizarea consumurilor la nivel de proprietate/apartament individual se fac prin montarea repartitoarelor de costuri. Totodată, aducem în atenția clienților faptul că, în conformitate cu
Legea 241/2006 privind serviciul de alimentare cu apă și de canalizare art. 31
alin (5), Operatorul Regional are obligația legală de a repartiza pe fiecare
unitate imobiliară consumul de apă înregistrat de contorul de branșament și de
a împărți diferența dintre consumul înregistrat de contorul de branșament și
suma consumurilor individuale, înregistrate de repartitoarele de costuri, pe
unitățile imobiliare din cadrul condominiului.
4) În ceea ce privește presupusele explicații pe care Operatorul Regional ar trebui
să le ofere la solicitarea doamnei Amelia Giurcan, consilier local în cadrul
Consiliului Local al Municipiului Călărași, considerăm că acestea au fost
furnizate prin intermediul prezentului comunicat de presă.
În concluzie, ECOAQUA S.A. respinge ferm informațiile false apărute în spațiul
online referitoare la presupusa creștere a tarifului la apă cu 40% și la o potențială
imixtiune politică în aplicarea politicii comerciale a Operatorului. Totodată,
condamnăm răspândirea intenționată a informațiilor false de către unele site-uri de
știri și persoane publice, reafirmându-ne caracterul apolitic și angajamentul față de
comunitate și legalitate, însă fără a ignora interesele economice legitime ale
întreprinderii.
