Date statistice noi arată că mașinile electrice chiar produc mai puțină poluare cu dioxid de carbon

 

Mașinile electrice produc, cu siguranță, mai puțin dioxid de carbon decât suratele lor pe combustibili fosili, după cum confirmă un nou studiu ce contrazice părerile că poluarea provocată de procesului de producție al automobilelor electrice anulează avantajul utilizării lor cotidiene lipsită de emisii nocive.

Punând la un loc date colectate în 59 de zone diferite din lume reprezentând 95% din necesarul de transport rutier mondial, cercetătorii au aflat că automobilele electrice sunt campioanele reducerii poluării în marea majoritate a cazurilor. Cum „generația electrică” presupune mai puține emisii, iar parcul de mașini electrice crește constant, balanța va înclina și mai puternic în această direcție. În țări precum Suedia și Franța, unde marea majoritate a energiei electrice consumate vine din surse regenerabile și centrale nucleare, pe durata de viață a unei mașini electrice s-a constatat că aceasta „contribuie” la poluarea cu dioxod de carbon într-o proporție redusă cu 70% față de una propulsată de un motor cu ardere internă, atunci când se iau în considerare toți factorii implicați.

Echipa de cercetători a vizat, de asemenea, impactul asupra mediului înconjurător al pompelor electrice de căldură, o alternativă pentru încălzirea domestică ce presupune emisii scăzute de dioxid de carbon. Astfel, a reieșit că și această soluție este benefică pentru mediu în comparație cu sistemele clasice de încălzire.

„Ideea că mașinile electrice sau pompele electrice de căldură pot crește emisiile de dioxid de carbon este, în esență, un mit” spune Florian Knobloch, membru al echipei de cercetători de la Universitatea Radboud, din Olanda. „Am văzut în ultimul timp multe discuții pe acest subiect, dar și multă dezinformare. Studiul nostru demontează definitiv aceste mituri. Am calculat atent datele colectate de peste tot din lume, luând în considerare întreaga gamă de autoturisme electrice și pompe electrice de căldură. Chiar și în cel mai pesimist scenariu, o reducere a poluării există în toate cazurile studiate. Această informație ar trebui să fie foarte folositoare pentru cei care elaborează politici publice.”

Cercetătorii au concluzionat că, așa cum se prezintă situația azi, autovehiculele electrice sunt mai prietenoase cu mediul înconjurător în 95% dintre cazurile studiate peste tot în lume. Numărul mic al excepțiilor reprezintă țări precum Polonia, unde producția de energie electrică este generată în mare măsură de centrale electrice cu funcționare pe cărbune. În condițiile în care din ce în ce mai multe țări se orientează către producția de energie din surse regenerabile, aceste excepții vor dispărea curând. Dacă până în 2050 guvernele naționale vor integra în politicile lor publice măsuri de protecție a mediului și vor stimula achiziția de automobile electrice în așa fel încât să se ajungă la o proporție egală între acestea și automobilele propulsate de motoare cu ardere internă, emisiile de dioxid de carbon ar ajunge să fie reduse cu aproximativ 1,5 gigatone pe an. „Luând în calcul emisiile generate de producția automobilelor electrice și de enegia consumată pentru utilizarea acestora, este clar că trebuie să încurajăm trecerea la automobile electrice și montarea de pompe electrice de căldură fără nicio reținere” a adăugat Knobloch.

Echipa de cercetători care a derulat acest studiu îndeamnă guvernele naționale și entitățile care elaborează politici publice să nu întârzie trecerea la segmentul electric și chiar să accelereze această trecere pentru că orice devansare a acestui demers poate însemna o cantitate considerabil mai mică de dioxid de carbon în atmosferă. Mai mult, încurajarea acestui segment poate determina dezvoltarea rețelei de producție a energiei electrice verzi, precum și optimizarea procesului tehnologic de producție a automobilelor, acumulatorilor și pompelor de căldură electrice.

Avem înaintea noastră multe provocări în domeniile producției de automobile electrice, producției de energie electrică verde, optimizării infrastructurii pentru utilizarea acestor produse, dar și în convingerea cât mai multor oameni să ia în considerare această schimbare. Această cercetare arată însă că direcția este cea corectă. „Răspunsul este clar: pentru a reduce emisiile de dioxid de carbon trebuie să alegem automobilele electrice și pompele electrice de căldură înaintea alternativelor lor cu funcționare pe combustibili fosili” spune Jean-Francios Mercure, cercetător la Universitatea Exeter din Marea Britanie.

trad. Cristian Laurențiu DUMITRU

Sursa

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *